La base americana de Cadaqués

Foto: http://www.robertopla.net/
Des del primer dia que vaig posar els peus a Cadaqués un estiu, em vaig sorprendre per aquella construcció que hi havia venint per la carretera de Roses, a la zona anomenada del Pení: dos edificis en forma ovalada. Preguntant pel poble, em van dir que era la base americana. Una de les vegades que vaig estar un cap de setmana i que va caure una tempesta molt forta i tot el poble es va quedar sense llum, vaig observar que dalt de la muntanya, els americans estaven il•luminats, les dos boles desprenien un fosforescència que enmig d’aquella foscor, es veia resplendent. Indagant una mica més, he llegit que aquella base la van posar els americans després de la visita de Eisenhower a Franco, el 1959. Es tractava d’una base de l’USAF, les forces aèries d’Estats Units, d’avisament. Dotada de sofisticats radars, controlava la part mediterrània Sud, de Cadaqués fins les Canàries. En cas d’un atac de forces del Pacte de Varsòvia, els radar posarien sobre avis a tot el mediterrani. Posteriorment, al 1964, la base va ser traspassada a la Força Aèria Espanyola, que seguia fent la mateixa funció d’avistament per l’OTAN. Com ja vaig explicar, Cadaqués és una zona estratègica important pel mediterrani. Però la base també feia d’altres tipus d’avisaments. Al començament de l’aparició del fenomen OVNI, aquesta base va ser testimoni de nombrosos avisaments, entre ells el famós cas del múltiple avisament d’un esquadró de naus indeterminades, que van tindre en escac tot l’alt comandament de l’OTAN al sud del mediterrani. Segons unes converses que va poder escoltar un radioaficionat, els pilots que van intentar interceptar les naus, parlen d’avions platejats, que tenien llums multicolors i van evitar-los fent una maniobra de 90 graus, impossible per qualsevol caça actual, per poc després desaparèixer pel cel. Els soviètics va assegurar que no eren seves. Finalment, fa pocs anys, la base va ser desmantellada per l’exèrcit, juntament amb Radio Liberty i les seves famoses antenes de la platja de Pals, que emetien programes de propaganda anticomunista a tots els països de l’est.

Comentaris

  1. De l'època que vem tenir la botiga a Cadaqués, recordo que més d'un veí, es referia a aquesta base, com "Els ous de'n Eisenhower";

    ResponElimina
  2. Miquel, si, las antenas eran muy populares...

    ResponElimina
  3. Es veritat La meva maleta que tu vas tindre botiga a Cadaques...Els ous de'n Eisenhower es un bon títol!

    ResponElimina
  4. Les vaig veure quan varem visitar la casa de gaudi, ens van dir que eren dels militars però no en sabia l'historia.

    ResponElimina
  5. magazine cat doncs son tan famoses com el museu Dali

    ResponElimina
  6. Era l´epoca de Radio Liberty i dels mariners de la NAVY passejant per les Rambles. Recordo les parelles amb braçal de la Sea Police. Sempre eren un mariner blanc i l´altre negre.
    Molt interessant el teu post dels submarins alemanys a Cadaqués. Borgo.

    ResponElimina
  7. Miquel Zueras, si, anaven per les Rambles buscant soldats borratxos...tenien un club pel carrer Escudillers o al costat

    ResponElimina
  8. Cada matí quan obro les finestres... les veig de lluny.

    :)

    ResponElimina
  9. _MeiA_ ostres, deu ser una visió així com surealista...o sigui que encara hi son.

    ResponElimina
  10. Recordo la ràbia que em feia veure-les boles espatllant el paisatge, talment com les torres de Radio Liberty de Pals. A més, els militars prohibien el pas, per la qual cosa des de Roses a Cadaqués s’havia de fer una bona marrada per l’encara actual carretera, sense possibilitat d’anar pel camí de ronda.
    Ja fa un temps vaig passar-hi a peu i ofereix una sensació d’abandó com la de les ciutats fantasmes del Far West.
    Salut.

    ResponElimina
  11. Alberich, deu ser la base fantasma...salut

    ResponElimina
  12. Aris, tot i ser de vacances, si la poca tecnologia que m'he endut funciona t'enviaré unes imatges sobre nazis a Espanya. I si no funciona, ho faré en tornar. Salut!

    ResponElimina
  13. Lluis, gràcies, totes les imatges son benvingudes i les publicaré al blog si la tecnologia em funciona perquè me'n vaig a Galicia i no sempre hi ha cobertura

    ResponElimina
  14. Eps Aris! Aquí va haver-hi un encontre amb el desconegut en els anys 70, et deso un ellanç, que el gaudeixis!

    http://www.youtube.com/watch?v=sMHHFS_3Ztk

    ResponElimina
  15. Ostres, Nahim, molt bo aquest enllaç, m'agradat molt, gràcies per passarmel

    ResponElimina
  16. Ni que sigui tard deixa'm-ho dir. Podria explicar-te'n un munt del Pení -i més després d'haver-m'hi passat un any sencer a càrrec de l'estat-, com que les boles són les segones perquè a mig muntar les primeres es va alçar una tramuntanada i ja t'asseguro que allà dalt és on bufa més fort del món.
    Ja t'asseguro que la cosa ovni no és el fet més rellevant de la base, aquest té a veure amb la crònica negra i, silenciat pel secretisme militar, ha quedat en l'oblid excepte per la canalla que la vam haver de viure.

    ResponElimina
  17. Girben, ara si que em deixes al·lucinat, o sigui que tu vas fer la mili al Penis...tindries que fer una entrada, ja! molt interessant!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Alex Soler, pintor de Barcelona

Cocodrils a les clavegueres de Nova York

El cronovisor del Vaticà