Les estacions fantasmes del metro de Barcelona


foto: arxiu TMB
Durant molts anys, tenia molta curiositat per veure com deuria ser la línea 2 del metro de Barcelona, de la que podies observa les entrades de l’estació de la Plaça Tetuan i que havia sortit el seu pla en la guia municipal del 1970. Sortia del Mercat de Sant Antoni passava per la plaça de Tetuan i anava fins la Sagrada Família.  Als anys vuitanta l’ajuntament de Barcelona va obrir l’estació de metro del Mercat de Sant Antoni per fer una exposició de còmics i fanzines i varem poder visitar-la durant uns dies. Pràcticament es com va quedar després del 1995, fent-la més moderna. L’altre parada que m’interessava era la de Correus, que van acabar tancant al 1972 al construir la de la Barceloneta, doncs estaven massa juntes amb la de Jaume I. Fins fa poc es podia sentir el vent dels metros circulant per unes reixes d’un respirador que donava al carrer. De petit, la meva àvia m’hi portava per anar veure un cosí que tenia que venia bacallà al mercat de Gràcia. Agafàvem el metro a Correus i anàvem fins a Fontana, això deuria ser cap el 1970. M’encantaven les perxes que tenien els vagons damunt per on agafaven la corrent elèctrica dels fils dels sostres, les catenàries, a diferència de la línea I, que el corrent l’agafava de la via.
Finalment la parada de la línea cinc, anomenada Gaudi, que mai va entrar en funcionament però en canvi encara es pot veure al passar, abans d’entrar a la parada de Sagrada Família. Recordo també les parades del metro de Berlín, al passar per sota el mur, que hi havia estacions en les que no s’aturaven des del 1945 que s’havia acabat la guerra i quedaven rètols de publicitat de la revista Signal. Aquestes estacions buides sempre m’han semblat un escenari molt interessant per un bon relat. De fet, inclús hi ha blogs dedicats a aquest tema.

Comentaris

  1. Jo recordo l'accés tancat de Sant Antoni i el meu avi explicant-me que no anava perquè havien fet els túnels més petits del que calia per que passes el metro.

    ResponElimina
    Respostes
    1. je je, algu de raó tenia el teu avi, la linea 1 els metros son més grans perquè volien aprofitar-la per fer passar trens...

      Elimina
  2. No acostumo a fer-me publicitat, però fa molt i mols anys vaig publicar una novel·la juvenil on l'estació fantasma de Gaudí hi feia un bon paper, com a escenari d'una reunió amb el més enllà. Em balla pel cap que algú més ha aprofitat aquestes estacions en literatura, però no recordo qui.

    ResponElimina
    Respostes
    1. m'agradaria llegir-ho, podries penjar un tros al teu blog...

      Elimina
    2. Em temo que el text encaixaria malament al blog, però si em fas arribar la teva adreça te n'envio un exemplar, de pàgines quasi grogues, les pobres.

      Elimina
  3. em sembla que encara queden trens a L1 que son dels anys 70, a veure quan decideixen renovar-los...

    ResponElimina
    Respostes
    1. han renovat bastants, crec que més aviat son dels vuitanta...però queda apuntada la queixa

      Elimina
  4. El món subterrani és fascinant (trens, metro, clavegueres...) Un dia s'hauria d'organitzar una expedició i recórrer el subsòl de Barcelona.

    ResponElimina
    Respostes
    1. si,la veritat. A Passeig de Sant Joan, Diagonal, hi ha una entrada a les clavagueres, i abans, en uns dies determinats ho ensenyaven, no sé ara si encara ho fan.

      Elimina
  5. He sentit a dir que alguns fan expedicions nocturnes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. si, n'hi han oficials, fa poc per cel·lebrar l'aniversari del metro a Barcelona hi varen baixar, estan penjats alguns videos a you tube

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

Alex Soler, pintor de Barcelona

Cocodrils a les clavegueres de Nova York

El cronovisor del Vaticà